Första tiden i Graz

Halloj,
 
Var länge sedan jag använde bloggen sist, men har låtit den ligga kvar dels för att det finns många minnen och berättelser här som jag vill spara och dels för att jag någon gång i framtiden kanske vill blogga igen. Och nu har vi kommit till "någon gång i framtiden".
 
Jag bor för tillfället i Graz, Österrike, där jag gör en utbytestermin. Har varit här i snart två månader och tänke kort sammanfatta tiden än så länge.
 
Första dagarna var helt klart jobbigast. Ett halvår iväg från alla i Sverige kändes som en lång tid, jag kännde ingen här, hittade ingenstans och visste inte hur allt med kurser skulle bli. Som tur är så blev det bättre. Alla här var i samma sits och det var inte svårt att hitta vänner att umgås med. Intensivkursen i Tyska gick väldigt mycket bättre än förväntat, språk är inte min starka sida så var väldigt nervös innan men med trevliga kursare och en bra lärare gick det kanon. Det tog några veckor men nu känner jag att Graz är en stad helt i min smak, lagom stor (liten), mysig och ligger i en region där det finns mycket att göra.
 
Hittills hänger jag mest i min Erasmus bubbla och umgås mest med andra utbytesstudenter. Men det gör mig inte så mycket och jag gillar mitt gäng. På helgerna gör vi utflykter till olika platser runt om i Steinemark (regionen jag bor i). Det har blivit en hel del vandringar nu i början medans vädrat fortfarande tillåter de, så här kommer nåågra bilder från de:
 
Bärenshultzklamm
 
Under en tre dagars tur till Klafferkessel, i närheten av Schladming.
 
En dagstur som jag gjorde själv förra helgen.

Kommentera här: