Tjäktja - Sälka

Helt klart bästa sträckan. Utsikten var helt fantastisk och vädret lika så. Det var 12 lätta kilometrar att gå så jag tog det extra lugnt och passade på att njuta till fullo.
Efter 3-4 kilometer gick det brant uppför innan jag nådde högsta punkten på Kungsleden nämligen Tjäktjapasset. Satt där uppe i stugan en stund och vilade. Så när jag skulle gå igen hade de två paren (kommer inte ihåg vad de heter) som jag startade samtidigt som kommit ikapp. Dom hade det lite tungt så ja sa de att "nu är vi högst upp så nu kommer det bara gå nedför ;)".
 
I gästboken hittade jag ett namn jag kände igen (Hulman).
 
Precis nedanför Tjäktjapasset öppnades en helt fantastiskt fin dalgång. Finast platsen på dela sträckan. Bilden gör den dock inte rättvis, det här med att fota landskap är inte riktigt min grej. Men tyckte det var lite härligt med killen som satt där, kan meddela att han höll på att ta bilder på sig själv men självutlösaren, så nu blev han med på två bilder samtidigt.
 
Att sitta och äta min goda köttfärssås med denna utsikt och bara kunna njuta av livet och inte ha några måsten över huvud taget. Åhh va de var härligt.
 
 
Tycker mer om att fota bilder med stor bländare än landskapsbilder, så blommor passar mig bättre meeeen när de blåser en hel del är det rätt svårt att få till bra skärpa på dom.
 
Pausa och dricka vatten från en bäck.
 
Sedan öppnade sig lanskapet ännu mer och där gick jag helt ensam med allt det vakra för mig själv.
 
Satte mig ner och tog av skorna. Här satt jag på en liten kulle med underbar utsikt, såg bokstavlig talat inte en ända människa. Det var som att jag hade hela dalgången för mig själv. Först storheten och de mäktiga med öppna nästintill orörda landskap som detta och sedan vara där helt själv. Det var en häftig känsla, går inte riktigt att beskriva men det var en riktigt bra stund.
 
Väl framme i Sälka möttes jag utav en tjej från Nedeländerna som sov i samma rum som mig i Sälka. Hon sa att hon hittils var det enda i sitt rum och att jag gärna fick sova där. Jag frågade stugvärden och det gick bra, vi tog det lugnt en stund innan bastun öppnade. Den hade råkat slockna precis när vi kom in och vi lyckades inte få tillbaka all värme men det blev ett dopp ändå och en trevlig pratstund med både nya personer och folk från kvällen innan.

Kommentera här: